Ciekawą formą wymiany doświadczeń były zorganizowane w naszym mieście "Targi Edukacyjne". Każde przedszkole w ramach Targów przygotowało dla koleżanek nauczycielek z pozostałych placówek wiele ciekawych propozycji,były to min. zajęcia pokazowe, warsztaty, itp. Tematem przewodnim mojej placówki tj. Przedszkola Sam. Nr.19 było "Wspieranie rozwoju i aktywności dziecka przedszkolnego". Postanowiłyśmy pokazać, w jaki sposób można nie tylko aktywizować dzieci, ale także ich rodziców. Targi Edukacyjne rozpoczęły się od przedstawienia przez dyrektora krótkiej charakterystyki kierunku pracy placówki, oraz planu przebiegu spotkania. I tak swoje umiejętności i dotychczasowe osiągnięcia zaprezentował działający w naszym przedszkolu teatrzyk "Biedronka". Dzieci wystawiły zebranym gościom sztukę opartą na utworze L. Krzemienieckiej pt,.:"Kto sieje lasy pożyteczny na długie czasy". Inscenizacja ta miała na celu przybliżenie zebranym gościom problematyki przyrodniczo-ekologicznej propagowanej w naszej placówce. Dzieci prezentowały swoje umiejętności aktorskie, które nabyły i doskonaliły w ciągu całego roku. Goście mogli również podziwiać piękne dekoracje i stroje przygotowane przez rodziców i opiekunki grupy teatralnej. Zainteresowani mogli również pozyskać więcej informacji o dotychczasowej działalności teatrzyku "Biedronka" podczas prezentacji nagranych na kasecie video inscenizacji lub z przygotowanej w tym celu tablicy informacyjnej. Każdy miał również możliwość skorzystania z mini biblioteczki przedszkolnej, w której to znajdowały się utwory L. Krzemienieckiej wykorzystywane w ciągu całego roku przez nauczycielki podczas pracy z dziećmi w oparciu, o które konstruowane były scenariusze dla w/w teatrzyku. Drugim punktem Targów było przedstawienie działalności i osiągnięć dzieci z kółka plastycznego prowadzonego pod kierunkiem jednej z nauczycielek. Goście zostali zaproszeni do galerii prac plastycznych wykonanych przez dzieci i dorosłych. Obejrzeli jak mali artyści tworzą swe dzieła – technika malowania na szkle. Poznali etapy powstawania obrazu (farba olejna, pastele), – które to obrazy tworzyła nauczyciel metodyk naszej placówki oraz babcia jednego z przedszkolaków. Ponadto goście sami uczestniczyli w tworzeniu dzieła plastycznego -wspólnego obrazu malując na płótnie dowolny element; powstała abstrakcyjna kompozycja zdobi naszą placówkę. Następnym punktem programu był pokaz wykorzystywanych w naszej placówce w pracy z dziećmi ćwiczeń gimnastycznych metodą Ruchu Rozwijającego oraz ćwiczeń relaksacyjnych przeznaczonych dla dzieci jak i ich rodziców. W pokazie tym uczestniczyły nauczycielki naszego przedszkola, oraz dzieci i ich rodzice. Ćwiczenia te miały wskazać wszystkim zebranym, w jaki sposób można łagodzić w sobie uczucia negatywne, niwelować u siebie i dzieci stany napięcia, a także rozbudzić uczucie bliskości, delikatności i wzajemnego zaufania. W dalszej kolejności zebrani goście mogli udać się do przedszkolnej pracowni komputerowej, w której to obserwowali pracę dzieci z różnymi programami edukacyjnymi, mogli przekonać się, że dziecko "bawiąc się z komputerem" poznaje świat. Zebrani zostali zapoznani z programem wykorzystywanym w pracowni przedszkolnej, którego głównym zadaniem jest stworzenie dzieciom warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem. Każdy z gości mógł również sam usiąść przy klawiaturze komputera, a opiekujące się pracownią nauczycielki służyły mu w miarę potrzeby pomocą. Następnie przedszkolna grupa taneczna wykonała dla zebranych gości taniec wykazując się umiejętnościami zdobytymi w ciągu całego roku. Obserwując radosne i uśmiechnięte dzieci zauważyć można było, że wykorzystując naturalną potrzebę ruchu dziecka można rozwijać w ten sposób u niego słuch muzyczny, poczucie rytmu i estetyczne poruszanie się. Ostatnim etapem były spotkania z poszczególnymi nauczycielami, podczas których zaproszeni goście mogli wymienić uwagi, zapytać o nurtujące bądź interesujące ich aspekty. Myślę, że właśnie taka forma wymiany wiedzy, doświadczeń jest ciekawa i pouczająca, ponieważ podczas trwania całych Targów Edukacyjnych w umyśle każdej nauczycielki narodziło się wiele pomysłów, nowych rozwiązań. Polecam więc ją innym nauczycielom chcącym wzbogacać i doskonalić własny warsztat pracy. Opracowała: Agnieszka Malczewska |